maanantai 23. tammikuuta 2012

Lääkettä väärään äänestämiseen ?


Tekniikan Maailman numerossa 12/2011 oli artikkeli Tukholman Karoliinisen Instituutin ja Lontoon University Collegen tutkimuksesta:

Kokeessa 35 koehenkilöä pistettiin pelaamaan pareittain peliä, jossa he saattoivat voittaa tai olla voittamatta, aivan ratkaisunsa mukaan. Pottina on aina 100 kruunua, jonka antaa pelin järjestäjä. Ensimmäinen pelaaja tekee ehdotuksen siitä, miten raha jaetaan. Jos toinen suostuu ehdotukseen, kumpikin saa sovitun summan. Jos toinen ei suostu, kumpikaan ei saa mitään.

Voisi luulla, että jokainen ottaa mieluummin kaksikymppiä kuin ei mitään, mutta kävikin niin, että noin puolet pelaajista hylkäsi 80/20-tarjoukset. Ihmiset kokivat tällaisen tarjouksen epäreiluksi ja rankaisivat tarjoajaa sillä, että hän menetti vielä enemmän (80 kruunua).

Tutkimuksen tulos selittää osaltaan viime eduskuntavaalien Perussuomalaisten valtavan äänivyöryn, eli Jytkyn:

Vaalien tulosta ovat sittemmin monet analyytikot ihmetelleet. Kansalaisten protestin suuruus hämmästytti. Turhaan, sillä taustalla lienee ollut tuo sama 80/20-tarjouksen asetelma. Toisia puolueita rangaistiin, toisia palkittiin.

Mielenkiintoinen osuus liittyy epäoikeudenmukaisuuden kokemiseen bentsodiatsepiinien vaikutuksessa:

Oxapamia saaneilla amygdalan aktiivisuus oli pelin aikana pienempi, ja he olivat muita taipuvaisempia hyväksymään epäoikeudenmukaiseksi kokemansa 80/20-tarjouksen.

Tutkimus vahvistaa useasti käyttämäni lentävän lauseen ”Ole hiljaa ja syö lääkkeesi !” Bentsoilla lääkitty ihminen suvaitsee epäoikeudenmukaista kohtelua paremmin kuin lääkitsemätön. Bentsoilla turrutettu potilas on helppo potilas.

Toimittaja esittää hyvän kysymyksen bentsojen vaikutuksesta viime eduskuntavaalien tulokseen:

Jos tulkintani suomalaisten äänestyskäyttäytymisestä on oikea, eli vaalituloksen taustalla oli epäoikeudenmukaisuuden tunne, tullaan mielenkiintoisten kysymysten ääreen.

Oxapam ja muut benzodiazepiinit ovat myös Suomessa tavallisia. Olen nähnyt esimerkiksi luvun, että bentsoja käyttäisi Suomessa päivittäin noin 300 000 henkeä. Jos oletamme, että heistä useimmat ovat äänestysiässä, pikainen päässälasku sanoo, että ehkä jopa 7-8 prosenttia äänestysikäisistä on ollut vaalipäivänä bentsoissa.

Jos tämä on totta, vaikuttiko se vaalitulokseen? Veikö se Soinilta suurimman puolueen paikan ?

OIKEUTTA PSYKIATRIAN UHREILLE !

tiistai 17. tammikuuta 2012

Rehtorikysely paljasti: KiVa Koulu ei toimi !


KiVa Koulua on pidetty ihmelääkkeenä koulukiusaamiseen. Toimenpideohjelman erinomaisuudesta ollaan niin vakuuttuneita, että siitä on povattu uutta suomalaisen huippuosaamisen vientituotetta. En tiedä mistä moinen harhaluulo on peräisin. Yksi ohjelman kehittäjistä on itse sanonut, että KiVa Koulu ei ole mikään hokkus pokkus -metodi.

KiVa Koulu on paras tähänastisista kiusaamisen vastaisista toimenpideohjelmista. Mutta...

KiVa Koulu ei toimi. Turun Sanomien rehtorikysely paljastaa karun todellisuuden tämän päivän kouluissa:

Kiusaaminen näyttää olevan vielä pelättyäkin yleisempi, laajempi ja monitahoisempi ilmiö koulumaailmassa.

Rehtorien välittämä kuva koulun arjesta on sitä masentavampi, kun muistaa, miten paljon kiusaamisen kitkemiseksi on viime vuosina ponnisteltu.

KiVa Koululle on povattu loistavaa menestystä kansainvälisenä vientituotteena. Herää kuitenkin kysymys, onko ohjelma valunut kotimaassa tyystin hukkaan, jos kiusaaminen eri muodoissaan piinaa edelleen kahta kolmasosaa maan peruskouluista ja lukioista.

Vika tuskin on KiVa Koulun kehittäjien. Selitystä vaatimattomaan vasteeseen pitänee etsiä pikemmin hankkeen toteutuksesta.

Toteutuksessa on varmasti puutteita, mutta opettajia ei voi yksin syyttää huonoista tuloksista. KiVa Koulu ei toimi, koska lasten empatiaan vetoaminen ei toimi. Asennekasvatus ei toimi.

Kolme neljästä rehtorista vastasi, että hänen johtamassaan koulussa tapahtuu kiusaamista. Hyvä niin. Viisaus alkaa tosiasioiden tunnustamisesta. Huolissaan pitäisi olla niistä yhdestä neljäsosasta, jotka vielä väittävät, että heidän kouluissaan ei kiusata:

En usko KiVa koulu projektiin. Yläasteemme oli osa KiVaa koulua kaikki ne kolme vuotta jota siellä vietin. En minä huomannut mitään KiVaan liittyvää, mutta kuin se, kuinka rehtorit retostelivat sillä että "Meidän koulussa ei kiusata, koska me olemme KiVa projektissa!" Voi kuinka väärässä olivatkaan.

Minun pitäisi olla vahingoniloinen, kun ennustukseni näyttäisi käyvän toteen. En ole iloinen. Koulukiusaamisessa ei ole mitään hauskaa. Onneksi KiVa Koulun tehottomuus paljastui näin pian. Sen kehittäjät voivat aloittaa heti ohjelman uudistamisen. KiVa Koulua ei saa heittää romukoppaan, vaan se on korjattava toimivaksi mahdollisimman nopeasti, koska parempaakaan ei ole tällä hetkellä tarjolla. (Vai onko ?) On eri asia, mitä todisteita aikuiset tarvitsevat uskoakseen ohjelman tehottomuuden. Turun Sanomien mukaan KiVa Koulun on ottanut käyttöönsä 90 % maan perusopetuksen kouluista. Menee vähintään kymmenen vuotta siihen, että peruskoulunsa päättää ensimmäinen KiVa Koulun vaikutuksessa kasvanut kokonainen ikäluokka. Silloin saadaan lopulliset todisteet ohjelman toimivuudesta. Kymmenen vuotta on pitkä aika monelle kouluterrorin uhriksi joutuvalle lapselle.

Koulutaipaleeni alkoi lähes kolme vuosikymmentä sitten. Olen siitä asti seurannut ja kokenut käytännössä kiusaamisen vastaisia toimia. Kuinka monta vuosikymmentä pitää vielä odottaa, että hyväntahtoiset akateemiset hölmöläiset saavat kehitettyä oikeasti toimivan ratkaisun ? Hyvät lastenkasvatuksen ammattilaiset, myöntäkää jo, että te ette pysty takaamaan kaikille lapsille turvallista kouluympäristöä. Kun te sen myönnätte ja kerrotte siitä rehellisesti lasten vanhemmille, on lasten vanhempien vastuulla päättää, ottavatko he riskin lapsensa joutumisesta kouluterrorin uhriksi.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

sunnuntai 15. tammikuuta 2012

Asevelvollisuus – koulukiusatun helvetti


Viimeisen kahden vuoden aikana minulle on kertynyt iso pino lehtileikkeitä ja valtava lista linkkejä kiusaamista, psykiatriaa ja syrjäytymistä koskeviin juttuihin. Blogiin asti niistä on päätynyt vain pieni osa. Koetan reagoida nopeammin ajankohtaisiin asioihin, aina masennuksen hellittäessä vähän kuristusotettaan. Kiusaamisen vastainen taistelu ei voi odottaa, kuten Alahärmän puukotus ja todennäköinen itsemurha osoittivat. Taustalla oli pitkään jatkunutta kouluterroria.

Presidentinvaalit ovat tulossa. Jokaisen koulukiusatun pojan ja pojan vanhemman pitää tarkkaan harkita, kannattaako RKP:n presidenttiehdokasta, vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet:a äänestää puolustusvoimien ylipäälliköksi. Toisaalta muut ehdokkaat ovat vain vähän vähemmän huonoja. Ainoastaan Virheiden Pekka Haavistolla on terveempää näkemystä asevelvollisuudesta.

Tasa-arvon airut Eva Biaudet ja yleinen asevelvollisuus

Tasa-arvon airut Eva Biaudet ja yleinen asevelvollisuus

Totuus asevelvollisuudesta

Totuus asevelvollisuudesta

Totuus asevelvollisuudesta:

Asevelvollisuus pakottaa nuoren miehen kohtaamaan valtavan määrän uusia ihmisiä, joihin moneen olisi mielummin jäänyt tutustumatta. Ihmiselle on luontaista etsiä seuraa henkisesti samankaltaisista ihmisistä, joten erilaisten ihmisten pakottaminen saman katon alle luo pakostakin ristiriitoja ja hyvin usein myös kiusaamistilanteita.

Erästä ystävääni kohtasi huono tuuri samaan ryhmään saapuneiden sosio-ekonomisen pohjasakan edustajien muodossa. Ystäväni pieni fyysinen koko mahdollisti kuukausia kestäneen kiusaamisen, johon sisältyi julkista nöyryyttämistä, tilanteen lopulta edetessä keskellä yötä herättämisiin ja varusmiestoverin suorittamaan "leikilliseen" kuristamiseen. Kiusaamista ja nimittelyä suorittivat ystävääni kohtaan myös kantaupseerit, jotka toimivat primus motorina tehden kyseisestä käytöksestä hyväksyttävää myös vertaisille.

Sekalaisesta miesmäärästä kootut ryhmät perustuvat aina vahvimpien valtaan. Laitoksen vertaaminen "toiseen yläasteeseen" on ihan osuva.

Koululla ja armeijalla on täsmälleen sama ongelma. Erilaisten ihmisten pakottaminen saman katon alle johtaa kiusaamiseen.

Pekka-Eric, sinun ei tarvitse yhtään hävetä, että pelkäät kuollaksesi armeijaan menoa. Matti, sinun ei tarvitse yhtään hävetä, että keskeytit palveluksen. Tiedän, että armeija oli sinulle traumaattinen kokemus. Minä olen joutunut myös häpeämään. Armeijan käyminen oli minulle kunnia-asia. Häpesin, koska minut vapautettiin palveluksesta. Häpesin sitä niin paljon, että valehtelin kaikille, myös lähimmille ystävilleni, syistä miksi en käynyt ”miesten koulua.” Mutta nyt tiedän, että olen kokenut turhaan häpeää. Kaikki, mitä meille on kerrottu asevelvollisuudesta, on ollut valhetta. Nyt tiedän, että asevelvollisuudesta kieltäytyminen on suurempi kunnia kuin palveluksen suorittaminen.

Minun pitää tosiaan reagoida nopeammin. Nyt on liian myöhäistä.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

torstai 12. tammikuuta 2012

Lyö takaisin – Keravan korpilaki


Jos sanot Lyö, mene itse lyömään ja kärsi itse kaikista seurauksista.

Jos sanot Älä lyö, mene itse ottamaan turpiin fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti. Kärsi itse seurauksista koko loppuelämäsi.

Keravalla koulukiusatun pojan isä ei käskenyt muiden lyödä. Hän meni itse lyömään kiusaajaa ja joutui vastaamaan teostaan oikeudessa. Uutisen lukemisesta tuli hyvä olo. Kerrankin kiusaaja sai mitä ansaitsi.

Kirjoitin aikuisten vastuusta aiemmin. Jos ajatusta jatketaan tähän tapaukseen, jäi isän toiminta puolitiehen. Periaatteessa isän toiminnan kohde oli väärä. Vastuu kiusaajan käyttäytymisestä kuuluu viimekädessä kiusaajan huoltajille, vaikka huoltajat eivät olisi tietoisia lapsensa tekemisistä. Poikkeuksen tekee tilanne, jossa lapsesta huolehtiminen on ulkoistettu, tässä tapauksessa koululle. Vastuu lapsista kouluaikana (huom. ei koulumatkoilla) kuuluu koulun henkilökunnalle. Periaatteessa isän toiminnan olisi pitänyt kohdistua joko kiusaajan huoltajiin, koulun henkilökuntaan tai molempiin. Siis periaatteessa, koska poliittisen korrektiuden nimissä ja käräjähaasteen pelossa on sanottava, että tuomitsen väkivallan käytön, enkä todellakaan yllytä ketään väkivaltaan lapsia tai aikuisia kohtaan.

Ruukinmatruuna on kirjoittanut Keravan tapauksen pohjalta hyvän tekstin kouluterrorista:

Mutta kyseessä on vielä kolmaskin näkökulma, ja se on arvovaltakysymys. Rehtorit ja opettajat ovat virkamiehiä, ja heillä on virkamiehen oikeudet ja velvollisuudet, ja niihin kuuluu myös ns. pikkuihmisen vallankäyttö. He edustavat "mahtavaa" koneistoa. Nyt, mikäli joku rohkenee kyseenalaistaa tämän "mahtavan" mahtavuuden, seurauksena voi olla hyvinkin häikäilemättömät vastareaktiot ja pyrkimys liiskata kyseinen henkilö jalkain alle lattiamatoksi; ja mikäli virkatoimien hoitamisessa alkaa ilmetä tällaisia koston ja henkisen liiskaamisen piirteitä, siitä virkatoimesta on aivan turhaa lähteä edes tavoittelemaan todellista oikeutta ja tilanne on pahempi kuin mikään korpilaki on koskaan ollut. Useammassa kuin yhdessä koulussa näin todellakin on käynyt - itselleen koulukiusaamisen takia oikeutta penännyt lapsi ja/tai tämän vanhemmat on liiskattu, koska he ovat keikuttaneet venettä.

Iltalehti kysyi, saadaanko koulukiusaamista koskaan loppumaan. 95 % äänestäneistä vastasi ”Ei.” Olen samaa mieltä. Koulukiusaaminen ei lopu, jos jatketaan samaa vanhaa lässytystä, eikä kiusaamisen todellisia asiantuntijoita kuunnella.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

maanantai 9. tammikuuta 2012

Enkeli-Elisa


Enkeli-Elisan vanhempien blogi

Jonakin päivänä kaduttaa -kirjaprojekti

Enkeli-Elisan päiväkirja (lastenkirjailijan kirjoittama tositapahtumiin perustuva fiktiivinen tarina, osa Jonakin päivänä kaduttaa -kirjaprojektia)

Hirvittävä henkilökohtainen tragedia on saanut nämä ihmiset taistelemaan.

Vain harva jaksaa taistella vääryyttä vastaan:

Kiusattujen ei pitäisi alistua eikä joutua alistumaan - meidän pitäisi jaksaa taistella oikeuksiemme puolesta.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

torstai 5. tammikuuta 2012

Psykiatria ei ole eksakti tiede


Norja marraskuun lopulla vuonna 2011:

Norjan joukkomurhaaja Anders Behring Breivik on mielentilatutkimuksen mukaan syyntakeeton. Kahden oikeuspsykiatrin tekemän selvityksen mukaan Breivikille on ajan myötä kehittynyt paranoidinen skitsofrenia, ja hän elää omassa harhaisessa todellisuudessaan.

Norja tammikuun alussa vuonna 2012:

Norjan joukkomurhaaja Anders Behring Breivik ei ollut psykoottinen eikä skitsofreenikko syyllistyessään veritekoon kesällä. Tätä mieltä ovat kolme psykologia ja yksi psykiatri, jotka ovat tutkineet Breivikiä Ilan vankilassa.

Psykiatria ja psykologia eivät ole eksaktia tiedettä, mutta jostain kummallisesta syystä niitä yleisesti pidetään sellaisina.

OIKEUTTA PSYKIATRIAN UHREILLE !

maanantai 2. tammikuuta 2012

Oikeutta Phoeben vanhemmille


Kaksi vuotta sitten 15-vuotias Phoebe Prince teki itsemurhan koulukiusaamisen kouluterrorin takia.

Amerikanmaalta kuuluu hyviä uutisia. Viime toukokuussa kiusaajat tuomittiin rangaistuksiin, tosin tekojen vakavuuteen ja seurauksiin verrattuna mitättömän pieniin sellaisiin mutta rangaistuksiin kuitenkin. Kovimman ja oikeudenmukaisimman rangaistuksen kiusaajat saivat julkisuudelta. Nimet ja kuvat pysyvät netissä kauan ehdollisten ja yhdyskuntapalvelujen päättymisen jälkeen.

Kouluviranomaiset ovat maksaneet korvauksia omaisille. Alunperin sopimus tehtiin salaisena, mutta kansalaisoikeusjärjestön pyynnöstä sopimus on nyt julkistettu.

South Hadleyn kaupungin kouluvirasto maksoi Phoebe Princen vanhemmille 225 000 dollarin eli runsaan 172 000 euron korvaukset. Asiasta sovittiin oikeussalin ulkopuolella, kertoo Fox News.

Mittaamattoman arvokkaan elämän hinta on halpa.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

perjantai 23. joulukuuta 2011

Totuuksia toivottomuudesta


Silminnäkijä: Tulot 0 euroa (Ohjelma Areenassa)

”Yhteiskunnassa eletään tällä hetkellä vähän sellaisessa tilanteessa, että on toisaalta nää ihmiset jotka elää sitä normaalia elämää, ja sit semmoset munkaltaiset syrjäytetyt ihmiset elää sitten semmosta elämää, josta nää normaalit ihmiset ei sitten tiedä yhtään mitään.”

Silminnäkijän jutussa seurataan kahden nuoren miehen elämää köyhyydessä ja kurjuudessa. Molemmilla on taustallaan henkisesti raskaita asioita, ja molemmat joutuvat kaiken muun roskan lisäksi kärsimään masennuksesta. Näin sossu, työvoimatoimisto ja Kela kyykyttävät meitä syrjäytyneitä syrjäytettyjä. Ohjelmassa esitetty lääkärinaisen tapaus on räikeä vastakohta yhteiskunnasta pudotettujen elämälle.

Akuutti (Ohjelma on Areenassa muutaman päivän ajan. Haastattelu alkaa kohdasta 0:18:35.)

Toivottomuus saattaa olla nuorella niinkin vahva, että ei jaksa nousta sängystä ylös, koska elämässä ei ole mitään mieltä. Ei ole tulevaisuutta, jota kohti kulkea. Toivottomuus on niin nakertava tunne ja tahmainen olotila, että se oikeasti pitää ihmisen siellä sängyn pohjalla.

Helpostihan me ihmiset halutaan ikään kuin korjata toisten ihmisten pahaa oloa ja ahdistuneisuus ja masentuneisuus eivät ole mielestäni sellaisia asioita, jotka voidaan *naps* -korjata !

Epätoivolle, ahdistukselle ja masennukselle pitää antaa riittävästi tilaa. Kun ne tulevat kuulluiksi, vastaanotetuiksi ja käsitellyiksi, niin sitä kautta pystytään löytämään tilaa positiivisille asioille.

Positiivisia asioita ei voi tuoda yhtäkkiä nuoren todellisuuteen, Jari Kylmä kuitenkin varoittaa. ”Pahimmassa tapauksessa se voi tuntua melkein lyönniltä.”

OIKEUTTA SYRJÄYTETYILLE !

maanantai 19. joulukuuta 2011

YouTuben sankari Jonah Mowry


Jonah Mowry : Whats goin on

Video on kerrassaan upea. Se on koskettanut miljoonia ihmisiä ympäri maailman. Vaatii suurta rohkeutta kertoa julkisesti vaikeista, jopa häpeällisistä, asioista. Videon alta löytyvä Jonahin kirjoitus kannattaa myös lukea.

Haastattelu Good Morning America:ssa

Video on aito, vaikka netissä on esitetty väitteitä valehtelusta. Näppäimistön takaa kun on niin helppoa huudella syytöksiä. Huomioitava seikka on, kuinka heikoin perustein kymmenet tuhannet ihmiset lähtevät mukaan syyttelyyn.

Ystävä kertoo mitä tapahtui

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

perjantai 2. joulukuuta 2011

Älä lyö takaisin - Hiekkalaatikkoesimerkki


"Lapsia pitää muistuttaa, että jos sinua lyödään ja lyöt takaisin, olet yhtä syyllinen kuin se, joka löi ensin."

Näin sanoi eräs asianajaja. Lausahduksella on varmasti ollut ylevä kristillinen sanoma. Valitettavasti sinänsä kaunis väkivallattomuuden ihanne kääntyy ”lasten maailmassa” irvikuvakseen. Sanoma on selvä: Heikomman pitää alistua vahvemman mielivaltaan.

Voimme kokeilla asianajajan näkemyksen toimivuutta ja seurauksia kuvitteellisen esimerkin avulla:

Hiekkalaatikolla on kaksi aikuista ja kaksi lasta; Alfa lapsensa Pikku-Alfan kanssa ja Beeta lapsensa Pikku-Beetan kanssa. Alfa on opettanut lapsensa pitämään puoliaan. Beeta on opettanut lapselleen, että väkivalta on aina väärin.

Pikku-Alfa leikkii oman hiekkalapionsa, ämpärinsä ja leluautonsa kanssa. Pikku-Beeta leikkii oman hiekkalapionsa, ämpärinsä ja leluautonsa kanssa.

Pikku-Alfa haluaa Pikku-Beetan lapion itselleen. Hän menee Pikku-Beetan luokse, uhkailee Pikku-Beetaa turpiinvetämisellä, vie lapion ja menee jatkamaan leikkejänsä. Pikku-Beeta alkaa itkeä. Alfa huomaa tilanteen, mutta ei puutu lapsensa käytökseen. Beeta lohduttaa itkevää lastaan.

Pikku-Alfa haluaa Pikku-Beetan ämpärin itselleen. Hän menee Pikku-Beetan luokse, heittää hiekkaa Pikku-Beetan kasvoille, vie ämpärin ja menee jatkamaan leikkejänsä. Pikku-Beeta alkaa itkeä. Alfa huomaa tilanteen, mutta ei puutu lapsensa käytökseen. Beeta pyyhkii hiekan pois ja lohduttaa itkevää lastaan.

Pikku-Alfa haluaa Pikku-Beetan auton itselleen. Hän hakee ison kiven pihatien reunalta, menee Pikku-Beetan luokse, lyö kivellä Pikku-Beetaa päähän, vie auton ja menee jatkamaan leikkejänsä. Pikku-Beeta menee hetkeksi tajuttomaksi. Tajuihinsa tultuaan hän alkaa itkeä. Päähän tulleesta haavasta vuotaa verta. Alfa huomaa tilanteen, mutta ei puutu lapsensa käytökseen. Beeta tyrehdyttää verenvuotoa nenäliinalla ja lohduttaa itkevää lastaan.

Asianajajan näkemys uhrin yhtäläisestä syyllisyydestä on pöyristyttävä. Aikuisilla on suuria vaikeuksia ymmärtää, että kiusaamisessa ei koskaan ole kyse tasavertaisten toverien riitelystä, vaan väkivaltaisesta hyökkäyksestä yleensä täysin puolustuskyvytöntä uhria kohtaan. Tarinan Pikku-Alfa syyllistyi laittomaan uhkaukseen, pahoinpitelyyn, törkeään pahoinpitelyyn, ryöstöön ja törkeään ryöstöön. Pikku-Beetalla olisi ollut täysi oikeus puolustautua hyökkäyksiltä kaikilla mahdollisilla keinoilla. Tarinan hiekkalaatikolla, aivan kuten todellisessa maailmassa, lasten välillä vallitsee täysi anarkia. Pikku-Alfa jatkaa hyökkäyksiä kunnes joku pistää vastaan.

Tarinan suurimmat syylliset ovat vanhemmat. Vastuu omasta lapsesta kuuluu vanhemmille. Alfa on kasvattanut lapsestaan antisosiaalisen hulttion, eikä hän estä lapsensa rikollista käyttäytymistä. Hän antaa lapsensa riehua vapaasti, vaikka hän selvästi näkee mitä on tapahtumassa. Ja vaikka Alfa ei tietäisi lapsensa tekemisistä, on hän joka tapauksessa vastuussa lapsestaan. Beeta on myös syyllinen. Hän on soveltanut omaa väkivallattomuuden ihannettaan lapseensa, tehden hänestä heikon ja puolustuskyvyttömän. Beetan pitäisi suojella lastaan pahalta, mutta hän tyytyy vain lohduttamaan lastaan ja hoitamaan vammoja, kun paha on jo tapahtunut. Hän on viimekädessä yksin vastuussa lapsensa hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Vastuu kuuluu aikuisille. Lapsi on väärässä paikassa, jos lapsi joutuu alttiiksi fyysiselle tai henkiselle väkivallalle tai väkivallan uhalle. Lapsi ei saa joutua tilanteeseen, jossa hän joutuu itse kantamaan vastuun turvallisuudestaan. Lapsen ei kuulu alistua tai lyödä takaisin. Ennaltaehkäisy on tärkeintä. Jos aikuinen ei muuten pysty suojelemaan lastaan, on lapsi pidettävä poissa hiekkalaatikolta.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

torstai 24. marraskuuta 2011

Oikeutta opettajalle – Tapaus Jurva


Suomessa on eräiden tietojen mukaan käyty oikeutta vain neljässä kiusaamistapauksessa. Kolmessa niistä koulu vapautettiin vastuusta. Seuraava yleisönosastokirjoitus liittyy Vaasan hovioikeudessa keväällä 2011 käsiteltyyn tapaukseen, jossa jurvalainen oppilaitos vapautettiin vastuusta. Kirjoitus löytyy lyhennettynä sanomalehti Ilkan nettisivuilta.

Oikeutta opettajalle!

Millainen moraali on sellaisella oppilaitoksella, joka lähtee oikeusprosessiin koulukiusaamisen kohteeksi joutunutta opiskelijaa vastaan kieltäytyen sovittelusta kerta toisensa jälkeen? Kuinka tällaiseen tilanteeseen joudutaan?

Mitä varten koulutusorganisaatio on luotu? Yksinkertaistettuna: kasvattamaan, opettamaan ja auttamaan lasta ja nuorta löytämään paikkansa tämän yhteiskunnan osana yhteiseksi hyödyksi. Koulut ja oppilaitokset ovat siis lapsia ja nuoria varten. Opettajat ovat lapsia ja nuoria varten. Koulun/oppilaitoksen sisälle on jopa rakennettu erilaisia tukitoimia lapsen ja nuoren hyvinvoinnin takaamiseksi, jotta lopputuloksena olisi tasapainoinen ja terve, oman paikkansa löytänyt tuottava jäsen yhteiskuntaan. Kaikki koulun/oppilaitoksen toimet on siis tarkoitettu rakentamaan ja tukemaan eheää kasvua ja kehitystä. Se on koulutusorganisaation päätehtävä ja opettaja hoitaa tätä tehtävää.

Kun sitten koulu/oppilaitos ei onnistukaan takaamaan laissa luvattua turvallista oppimisympäristöä ja joku sairastuu henkisen ja/tai fyysisen väkivallan ja sen pelon seurauksena, moraalisesti oikealla tiellä oleva koulu/oppilaitos luonnollisesti ottaa vastuun yhteisössään esiintyvästä kehitystä ja oppimista haittaavasta prosessista ja pyrkii hoitamaan sen oppilaan/opiskelijan hyödyksi, koska se on sen tehtävä. Koulun/oppilaitoksen epäonnistuessa tehtävässään oppilas/opiskelija joutuu kärsimään. Kukaan ei kärsi huvikseen, ilman syytä. Kukaan ei sairastu ilman syytä. Kukaan ei myöskään viimeisenä keinonaan lähde käräjöimään koulua/oppilaitosta vastaan ilman syytä. On se sen verran rankka, pitkä ja taloudellisesti riskialtis projekti.

Kun koulu/oppilaitos lähtee taistelemaan oikeudessa kiusattua oppilasta/opiskelijaa vastaan, kääntyy koulun tehtävä täysin päälaelleen. Se alkaa tuhota sitä, mitä sen piti tukea ja suojella: sen sisällä kaikkein heikoimmassa asemassa olevaa, eli kiusattua. Ei kouluorganisaatiota luotu sotimaan, tuhoamaan, alistamaan ja voittamaan. Opettajan tehtävä ei alunperin ollut asettua oppilasta vastaan omaksi edukseen, vaan kulkea hänen rinnallaan opettaen, tukien ja opastaen päämääränään eheä aikuinen omalla paikallaan yhteiskunnassa. Opettajan osa on antava, ei ottava. Oppilas/opiskelija ei ole opettajaa varten, vaan opettaja on oppilasta/opiskelijaa varten. Oikeudenkäyntiprosessissa opettaja ottaa keinolla millä hyvänsä. Hän ottaa oppilaalta/opiskelijalta. Mitä hän ottaa? Omissa silmissään kadotetun kunniansa takaisin? Jotta hän saisi kunniansa, hän taistelee oppilasta/opiskelijaa vastaan ja oikeudenkäyntihistorian mukaan on sen taistelun useinmiten myös voittanut. Kiusatun tuhon opettaja kruunaa vaatimalla kiusattua maksamaan opettajan oikeudenkäyntikulut, jotka ovat huimat. Käyttäähän koulu/oppilaitos puolustuksensa tueksi parasta ammattitaitoa toiselta puolelta Suomea.

Yhteiskunnan viranomaiset tukevat opettajaa, koska hän on opettaja, joka kyllä tietää. Oppilas/opiskelija ei ole vielä mitään, hänellä ei ole menetettävänään kovinkaan paljoa yhteiskunnan näkökulmasta katsottuna. Opettajan kunnia on suurempi. Sen menettäminen on iso juttu. Yhteiskunta on valmis luopumaan aika monesta tuottavasta jäsenestä opettajan kunnian vuoksi. On sillä kova hinta, sillä opettajan kunnialla!

Hurraa, oikeusvaltio!

maanantai 14. marraskuuta 2011

Lakko homekoulussa


Vähässäkyrössä on lakkoiltu. Vanhemmat ovat tehneet Suomen oloissa radikaalin ratkaisun ja päättäneet pitää lapsensa poissa sisäilmaongelmaisista kouluista. Lakolla koetetaan vauhdittaa kunnan päätöksentekoa homeongelman ratkaisussa.

Tämä ei ole ensimmäinen tapaus. Nivalan lakon yhteydessä viranomaiset olivat jopa harkinneet vanhempien sakottamista.

Ajankohtainen kakkonen kertoi homeongelman uusista ulottuvuuksista seuraavasti: ”Entä miten toimisit, jos lääkäri passittaisi Sinut psykiatriseen pakkohoitoon, kun selittäisit tarvitsevasi hoitoa huoneilman aiheuttamien oireiden vuoksi ? Kuulostaa painajaismaiselta, mutta sellaista on homepakolaisen elämä.”

Perussuomalaisten kansanedustaja kannustaa vanhempia kapinaan: ”Osaltani kehotan siis vanhempia miettimään kahdesti, laittaako lastaan homekouluun opiskelemaan vai vaatiiko kuntaa lupausten sijasta toimimaan ja jättää lapsensa kotiin. Ainoastaan koulukapinan kautta muutos tapahtuu nopeasti, riippumatta onko kunnalla varaa korjauksiin vai ei."

Lakkoilua kannattaa myös Pro Peruskoulu: ”Vanhemmat toimivat oikein, koululakko on oikein. Kukaan isä tai äiti ei halua uhrata lapsensa terveyttä välinpitämättömyyden vuoksi.”

Niinpä. Harvassa ovat ne vanhemmat, jotka eivät tekisi kaikkea mahdollista lapsensa terveyden suojelemiseksi. Homeinen sisäilma voi sairastuttaa pahasti ja pitkäksi aikaa, jopa vammauttaa loppuelämäksi. Toisin kuin homeongelmaa, kiusaamista on kaikissa kouluissa. Koulukiusaaminen aiheuttaa elinikäisiä vammoja. Lasten terveydelle se on vähintään yhtä tuhoisaa kuin home. Miksi homeongelma saa isot joukot liikkeelle, mutta kiusaaminen ei ? Syyt saattavat olla hyvin yksinkertaisia:

1. Home vaikuttaa kaikkiin koulurakennuksessa oleskeleviin, jokaiseen oppilaaseen ja opettajaan, joten isosta joukosta on helppo koota tarpeeksi iso joukko kapinoimaan.

2. Homeongelma on helppo vihollinen. Vihollisen aiheuttamat oireet ovat usein helposti tunnistettavia. Vihollisen olemassaolo on helppo todistaa ottamalla sisäilmasta ja rakenteista näytteitä ja testaamalla ne laboratoriossa. Vihollinen on helposti voitettavissa rahalla. Voittoon tarvitaan vain kunnan päätös, että koulurakennus remontoidaan tai tilalle tehdään uusi rakennus.

Koulukiusaamista vastaan taistellessa aikuinen kohtaa aivan toisenlaiset viholliset ja asettuu viranomaisia vastaan aivan yksin. Hyvät kiusattujen vanhemmat, kysyn teiltä: Olisiko tässä koulukapinan paikka ?

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

torstai 3. marraskuuta 2011

Harvinaista rohkeutta


Kuopiolainen Juho Pasanen ei kävellyt ohi :

- Minulle tuli sellainen olo, että isompi poika antaa pienemmälleen kahta kauheammin pataan, jos lähden. Sen vaan näki naamasta.

Pasanen ei halunnut kävellä pois ja jättää pienempää poikaa isomman armoille. Hän päätti hoitaa tilanteen loppuun asti, viedä pojat koteihinsa ja kertoa vanhemmille.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

torstai 27. lokakuuta 2011

60 %


Huonoja uutisia, osa 1: Koulukiusaaminen aiheuttaa todella vakavia henkisiä vammoja. Pitkäniemen psykiatrisessa sairaalassa suoritettu kysely paljasti, että 60 % potilaista oli kokenut koulukiusaamista.

Huonoja uutisia, osa 2: Traumatisoituneiden potilaiden psykiatrinen hoito on usein huonoa. ”Väkivalta-, hyväksikäyttö- ja laiminlyöntikokemukset ovat erittäin yleisiä psykiatristen potilaiden historiassa. Silti tämä traumahistoria usein ohitetaan hoidossa ja keskitytään vain oireisiin ja lääkitykseen.”

Akuutti: Kaiken takana onkin trauma ?

– Se veti maton pois alta. Tuli tunne, että täällä ei kerta kaikkiaan haluta kohdata sitä, mikä on minun ongelmani, minun tarinani, miksi minä olen sairastunut. Siitä seurasi minunkin kohdalla se, että vedin ovet kiinni koko hoitosysteemiin enkä halunnut olla missään tekemisissä sen kanssa. Lopetin myös lääkkeiden ottamisen.

Rakennusarkkitehti J. L.:n kokemus on valitettavan yleinen traumatisoituneiden keskuudessa: varsinkaan rankkoja väkivallan ja hyväksikäytön kertomuksia ei uskota tai haluta kuulla liian ahdistavana.

Minulla on sama kokemus psykiatrisesta hoidosta. Kupittaan sairaalan lääkäri ei ottanut yhdeksän vuoden peruskouluhelvettiä tai nuorisopsykiatrisen osaston tapahtumia ollenkaan huomioon. Ei ollenkaan. Hän oli vakuuttunut, että psyykkinen oireiluni oli skitsofreniaa ja se johtui synnytyksen aikaisesta hapenpuutteesta. Ilmeisesti hän itse kärsi hapenpuutteesta, koska diagnoosi kumottiin heti siirryttyäni toiselle lääkärille.

Traumoja ei ole vieläkään hoidettu, vaikka olen ollut mielenterveyspotilaana jo lähes kaksi vuosikymmentä. Vasta kaksi vuotta sitten uusi lääkärini totesi, että minulla on vakavia traumoja niin koulukiusaamisesta kuin psykiatrisesta hoidosta. Yhteiskunta ei piittaa terveydestäni, vai mitä muuta voidaan päätellä tosiasiasta, että lääkärini, yksityisen psykiatrikeskuksen erikoislääkäri, on joutunut hoitamaan minua pro bono jo useita vuosia.

Akuutin reportaasissa haastateltu asiantuntija korostaa, että traumatausta pitäisi aina selvittää ja traumatisoitunutta ihmistä voidaan auttaa eikä se ole niin vaikeaa ja kallista kuin luullaan. Mutta mitä sitten pitäisi tehdä, jos hoitohenkilökunta ei piittaa potilaan traumoista, vaan keskittyy pelkkiin oireisiin ja lääkitykseen ? Mistä löytyy lääkäri, joka huomioi potilaansa kokonaisuutena eikä näe vain oireita ? Oman kokemukseni mukaan potilaan mahdollisuudet vaikuttaa hoitoonsa julkisessa tervydenhuollossa ovat kovin rajalliset.

Unohtakaa terapiaksi kutsuttu höpöttelytuokio nuorisopsykiatrian poliklinikan sairaanhoitajan kanssa. Unohtakaa terveyskeskuksen reseptiautomaatit. Unohtakaa kaikki, jotka eivät näe kokonaisuutta oireiden takana. Mielenterveysongelmista kärsivien koulukiusattujen hoito on keskitettävä traumojen hoitoon tai kidutuksen uhrien hoitoon erikoistuneille lääkäreille.

Odotan, että joku tarpeeksi rohkea lääkäri astuu julkisuuteen ja kertoo totuuden, että peruskoulu vaarantaa lapsen mielenterveyden.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

tiistai 18. lokakuuta 2011

Bullycide


A suicide caused as the result of depression from bullying, especially children. [Wiktionary]

Ajatukset itsensä tappamisesta ovat monelle entiselle ja nykyiselle kiusatulle tuttuja. Minulle itsemurha on aina ollut vieras ajatus ja ehkä juuri siksi niin vaikea kirjoituksen aihe. Olen yrittänyt oppia lisää tästä kuolemanvakavasta asiasta. Satojen luettujen tekstien ja muutamien keskustelujen jälkeen ymmärrän siitä vähän enemmän.

Kun luen kiusatun itsemurha-ajatuksia käsitteleviä blogeja, on päällimmäisenä avuttomuuden tunne. En osaa tehdä muuta kuin seurata sivusta pienen ihmisen hiljaista loppuunpalamista. Pelkään, että vain pahennan tilannetta, jos kirjoitan jotain kommentiksi. Tiedän kyllä hyvin mitä koulukiusatulle ei saa sanoa, mutta en tiedä mitä itsemurhaa ajattelevalle voi sanoa. Toisaalta on pakko yrittää edes jotain. Olisi kamalaa elää tiedon kanssa, että minulla olisi ehkä ollut mahdollisuus vaikuttaa, mutta en tehnyt mitään. Tekstien lukeminen herättää minussa melkoisesti vihaa. Tilanne on niin epäoikeudenmukainen. Pahantekijät ansaitsisivat kuolla, uhri ansaitsee elää. Ihmisen ajaminen itsemurhaan on sama kuin murha, vaikka liipaisimesta vetää uhri eikä murhaaja itse.

Ja sitten ruudulle tuli pahaenteinen otsikko. Loppu. Kului monta päivää, kunnes ruudulle tuli uusi otsikko. Hän oli yhä elossa, vaikka kuolema oli ollut todella lähellä. Suru ja viha vaihtuivat helpotuksen tunteeseen. Vaikka elämä olisi syömishäiriön hallitsemaa mielisairaalahelvettiä, on vielä mahdollista saada elämänhalu takaisin ja löytää elämälle tarkoitus. Se on vaikeaa. Kaikki eivät sitä löydä, sen todistavat suomalaisten synkät itsemurhatilastot. Mitään valmista kaikille toimivaa ratkaisua ei ole, vaikka usein meille tyrkytetään elämän sisällöksi psyykenlääkkeitä, terapiaa, opiskelua ja työntekoa. Elämänhalu voi löytyä jostain ihan muusta. Minulle se oli radikalisoituminen. Elämänhalu löytyi, kun vuosikausia kestäneen tukahduttamisen jälkeen vapautin vihani yhteiskuntaa kohtaan. "You haven't lived until you've found something worth dying for."

Yksi tapaus on ollut viime aikoina uutisissa. Lady Gaga raivostui kuultuaan 14-vuotiaan Jamey Rodemeyerin itsemurhasta.

Murha.infossa on listattu kuolemaan johtaneita kiusaamistapauksia. Niitä lukiessa tulen yhä vakuuttuneemmaksi, että koulukiusaamisen sijaan ilmiöstä pitäisi käyttää paremmin kuvaavaa sanaa kouluterrori, rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa pitäisi laskea rankasti ja lasten maailmassa tapahtuvat väkivaltarikokset tutkia ja tuomita kuten aikuisten kohdalla tehdään. Murha.infon listaus keskittyy enimmäkseen ulkomaisiin tapauksiin. Ruukinmatruuna oli löytänyt jostain tiedon, että bullycidetapauksia olisi Suomessa noin kymmenen vuodessa.

Itsemurha on pitkään ollut tabu suomalaisessa kulttuurissa ja on sitä yhä, ainakin jossain määrin. Itsemurhaa on pidetty raukkamaisena, häpeällisenä tekona. Meille on väitetty, että itsemurha on syntiä. On peloteltu, että itsemurhan tehnyt joutuu helvettiin. Meille on tehty selväksi, että itsemurha on rikoksista pahimpia. Siitä kertoo jo itsemurha-sanan loppuosa – murha. Itsemurhaa ajattelevien syyllistäminen pitää lopettaa. Syyllisyyden ja häpeän taakka kuuluu yhteiskunnalle, joka sallii kaiken tämän pahan tapahtua. Tässä on pari Kuunwalon ajatusta :

Usein itkijänaiset, joista osa voi olla vankina miehen ruumiissa, sanovat itsensä tappajan olleen itsekäs, koska hän ei ajatellut läheisiään. Suomeksi käännettynä he tahtovat siis sanoa, että ”sinun täytyy elää meidän muiden vuoksi, eikä itsesi takia” ja ”vaikka kärsisit kuinka täällä mielettömänä pitämälläsi planeetalla, niin kärsi kuitenkin meidän takiamme, äläkä vain ammu kuulaa kalloosi ja jätä meitä…” Kuka tässä onkaan itsekäs ? Usein myös kuulee tapahtuman jälkeen klassisen valheen: ”Olisimme tehneet hänen vuokseen ja häntä auttaaksemme mitä tahansa…” Ihmisillä ei ole mitään rajaa röyhkeydessä, kun kysymyksessä on tämä tällainen itseään suojeleva ja korostava narsistinen valehtelu. Hirvein ihmiskohtalo on sellainen, että potee syyllisyyttä ja jättää anteeksi anelevan viestin ennen tätä tekoa. Voi vain kuvitella sellaisen ihmisen syyllisyyden ja häpeän määrää…

Kumarran syvään niiden tuhansien ja tuhansien muistolle, jotka jaksoivat vitutusta juuri siihen kipupisteeseen asti, että siitä oli tehtävä loppu. Heillä ei ollut muuta tietä. He eivät jääneet ruikuttamaan, vaan panivat toimeksi. Sytytän tänään kynttilän jokaisen oikean itsemurhan tehneen muistolle ! Toisen kynttilän sytytän heille, jotka jaksoivat/jaksavat vitutuksesta ja tuskasta huolimatta Itsensä tähden katsoa tämän pelin loppuun. Kuolema kuitenkin korjaa lopulta potin ! Se tasaa tilit ja sen edessä olemme kaikki samanarvoisia.

Kiusaamisesta johtuvat itsemurhat olisi helppo estää. Ei kiusaamista – ei kiusaamisesta johtuvia itsemurhia. Ohjeita kiusatulle -sivun ensimmäinen ohje ei tämän asian yhteydessä kuulosta ollenkaan tyhmältä. Peruskoulun käyminen ei ole viisasta, jos koulukokemukset aiheuttavat itsemurha-ajatuksia tai itsemurhan. Peruskoulun opin voi hankkia muulla tavalla. Vaihtoehtoina on kotikoulua, etäopetusta ja yksityisopetusta, jonka rahoitus kuuluisi yhteiskunnan maksettavaksi. Tiedän, että helvetti jäätyy ennenkuin tuo toteutuu. Rahaa kyllä olisi, sitä ei vain käytetä heikoimmassa asemassa olevien kansalaisten hyväksi, vaan sitä käytetään holtittoman kapitalismin tukemiseen ja jättivoittoja tehneiden pörssipelurien, riskisijoittajien ja keskieurooppalaisten pankkien voittojen maksimointiin. Suomalaisille, kuten myös Kreikan kansalle, jää luu käteen.

Kiusaamisen vastaisia toimia on ollut kouluissa jo vähintään kolme vuosikymmentä. Kuinka monta vuosikymmentä pitää vielä odottaa, että hyväntahtoiset akateemiset hölmöläiset saavat kehitettyä oikeasti toimivan ratkaisun ?

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !