Poimin muutaman asian Turun Sanomien 9.8.2010 Auto & liikenne -liitteen artikkelista Kouluaamujen liikennesopalla on monta hämmentäjää.
Poliisi valvoo Turussa koululaisten liikenneturvallisuutta erityisesti vilkkaimmilla suojateillä huomenna ja ylihuomenna.
Mitä helvettiä ? Vain kaksi päivää ? 363 päivää vuodessa lapset ovatkin autoilijoille vapaata riistaa. Suosittelen EOTech -holotähtäimen asentamista auton kojetaulun päälle, koska uuden teknologian tähtäin mahdollistaa auton nopeamman kohdistamisen tietä ylittävään uhriin. Eron huomaa selvästi, jos pääsee vertaamaan holotähtäintä perinteiseen punapistetähtäimeen.
- Monien autoilijoiden minun oikeuteni ennen muita -asenne näkyy valitettavasti myös suojateillä, sanoo ylikomisario Pasi Pihlava, liikkuvan poliisin Turun yksikön päällikkö.Poliisi siis tietää tilanteen, mutta ei puutu lain jatkuvaan rikkomiseen.
- Lainsäädännön näkökulmasta suojatietä koskevat säännöt ovat varsin selkeitä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
[Varsinais-Suomen poliisilaitoksen komisario] Loukkaanhuhdan mukaan yksi pahimpia paikkoja Turussa on ydinkeskustan alue vilkkaine risteyksineen ja bussireitteineen. Myös pääväyliä ylittävät suojatiet muun muassa Satakunnantiellä ja Uudenmaantiellä ovat vaarallisia.Vaaranpaikat siis tunnetaan, mutta niitä ei korjata.
Eeron koulumatkan pelottavin paikka
-Ei ne pysähdy, puuskahtavat äiti ja poika yhteen ääneen, kun taas yksi auto sujahtaa ohi.
Reppuselkäinen Eero Moisio, 6, on äitinsä Terhin kanssa harjoittelemassa pojan ensimmäistä koulumatkaa varten.
Kaksikko on jo usean minuutin ajan odottanut suojatien äärellä Turun Pohjolassa, mutta autot vain eivät pysähdy-eivät vaikka Eero äiteineen kuinka olisi astuvinaan suojatielle.
Suojatien hankaluus ei tullut Terhi-äidille yllätyksenä. Eeron isoveli on kulkenut kouluun kyseistä reittiä jo useamman vuoden, ja autoilijoiden piittaamattomuus suojatien suhteen on kylmännyt äidin sydäntä ennenkin.
Suojatie ylittää Köydenpunojankadun kohdasta, johon autot kaartavat kulman takaa, ja äidin kokemuksen mukaan usein lujempaa kuin 40 kilometriä tunnissa.
-Tästä kulkee paljon myös rekkoja. Onneksi rekat kuitenkin pysähtyvät usein.
Eeron ensimmäinen kuukausi reitillä on helpoin, mutta aamujen pimetessä autoilijoiden on vaikeampaa havaita pikkukoululaista. Lumisen ajan koittaessa Eeron taas on hankalampi kuulla autojen tuloa. Vaikka suojatiellä onkin keskikoroke, autojen lähestymisnopeuden arvioiminen ei ole lapselle helppoa.
- Sanoin jo aikoinaan Eeron veljelle, että odota suojatien kohdalla vaikka viisi minuuttia, kunhan pääset varmuudella turvallisesti yli, Terhi Moisio kertoo.
- Mä kyllä aion aina odottaa niin kauan, että tulee tyhjää, Eero vakuuttaa.
Sitten yksi autoista pysähtyy. Eero heilauttaa reippaasti kättään kiitokseksi lähtiessään astelemaan kadun yli äitinsä kanssa.
Liikennetavat ovat jo nyt pojalla hallussa paremmin kuin monella autoilijalla.
Köydenpunojankadun suojatie on todellakin vaarallinen. Yksi keino tehdä paikka turvalliseksi on suojatien korottaminen. Riski auton rikkoutumisesta pakottaa autoilijan hidastamaan. Mielestäni kaikki suojatiet, sijainnista riippumatta, pitäisi korottaa. Jo yhdestä korotetusta suojatiestä tulee kova poru, mutta ei sellaisia tarvitsisi rakentaa, jos autoilijat vain noudattaisivat lakia. Toinen keino olisi automaattisen kameravalvonnan käyttäminen, koska autoilija pelkää sakkoja. Tarvittava tekniikka on jo olemassa. Liikennevaloja en paikalle halua, koska valot palaisivat oletusarvoisesti autoilijoille vihreinä, jalankulkijan pitäisi nappia painamalla varata ylitysvuoro, ja vihreää valoa saisi odottaa kauan, koska autoilijoiden tarpeet ovat tietysti etusijalla.
Muita vaihtoehtoja voisi olla poliisin kutsuminen paikalle pysäyttämään liikenne, kun autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen.
Miksi te lasten vanhemmat suvaitsette tämän ? Ottakaa edes kerran vastuuta jostain ja tehkää edes lastenne koulutiestä turvallinen.
OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti