keskiviikko 29. syyskuuta 2010

Nettikiusaaminen II

Turun Sanomat Liisa Enkvist 25.9.2010

Tukioppilaat ovat koulun silmät ja korvat

Nettikiusaamisen todistavat usein vain nuoret itse

Mannerheimin lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirissä on käynnissä päivätyökeräys, jonka tuotto suunnataan tukioppilastoimintaan. Varsinais-Suomen kouluissa on noin tuhat tukioppilasta, joiden tehtävänä on auttaa ja tukea muita oppilaita.

-Nykyään koulumaailma on vähän erilainen kuin ennen. Pitää olla enemmän kaikkien kaveri, ettei joudu kiusatuksi. Yksin ei oikein pärjää, sanoo 15-vuotias Ida Karbin Kastun koulusta.

Ida ja hänen kaverinsa Henni Pirilä ovat olleet nyt vuoden verran tukioppilaita.

-Monia seitsemäsluokkalaisia vaivaa yksinäisyys ja he miettivät, pitääkö koulussa olla jotenkin tietynlainen että pärjäisi, Henni Pirilä kertoo. [Kyllä, pitää olla, tai ainakin välttää olemasta tietynlainen.]

Tyttöjen mukaan yksinäisyys pelottaa monia ihan aiheesta.

-Yksinäiset ja hiljaiset ovat juuri niitä helppoja uhreja, kun ei ole muita kavereita puolustamassa. Kiusaajilla on taas paljon kavereita ja heidän suosionsa kasvaa ja siksi myös kiusaaminen lisääntyy, Ida Karbin toteaa.

Ida ja Henni ovat kuitenkin sitä mieltä, että omana itsenään pärjää aina. On vain koitettava tulla toimeen kaikkien kanssa. [Kiusatuksi joutuu olemalla oma itsensä. Kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen, ei aikuisten maailmassa, eikä tosiaankaan lasten maailmassa.]

Kiusaaminen ei ole vähentynyt

Ida ja Henni ovat osallistuneet Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestämään kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille suunnattuun tukioppilaskoulutukseen. Koulutuksen tavoitteena on vertaistuen keinoin pyrkiä ennaltaehkäisemään koulukiusaamista ja auttaa luomaan positiivista ilmapiiriä kouluun. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan kiusaaminen ei ole vähentynyt. Kiusattujen lasten osuus on jopa 15 prosenttia peruskouluikäisistä.

Jos kiusaamiseen ei puututa ajoissa, se saattaa seurata päiväkodista työpaikalle. [Virhe. Tässä väitetään, että puuttumalla ajoissa kiusaamiseen se ei jatku päiväkodista työpaikalle. Puuttumisella ei ole merkitystä kiusaamisen kestoon, mutta se tosiaankin jatkuu päiväkodista työpaikalle.] Koulukiusaamisessa on tyypillistä, että se jatkuu pitkään ennen kuin tulee aikuisten tietoon. [Samalla jätetään kertomatta, että kiusaaminen jatkuu vaikka se olisi aikuisten tiedossa.] Vain puolet kiusatuista kertoo asiasta jollekin. [Koska kertominen usein vain pahentaa tilannetta.] Tukioppilaat ovat tärkeitä koulukiusaamisen tunnistajia ja toimivat koulun silminä ja korvina, huomaajina.

Nyt järjestettävällä keräyksellä toivotaan saavan varoja, joilla voidaan ylläpitää koulutusta. Tavoitteena on kerätä vähintään 8000 euroa.

-Meillä on myös tietoiskuja vanhempainilloissa, kertoo MLL:n Varsinais-Suomen Piirin nuorisotoiminnan koordinaattori Ina Vahalahti.

Nettikiusaaminen loukkaa pahasti

Tukioppilaiksi on enemmän hakijoita kuin voidaan ottaa. Vahalahden mukaan toiminta on erittäin suosittua nuorten keskuudessa.

-Olen luonteeltani rohkea ja uskallan puhua ja puuttua asioihin. Me oppilaat näemme, mitä koulun käytävillä tapahtuu. Välillä tuntuu, että opettajat eivät jaksa tarpeeksi puuttua asioihin. Meitä tukareita todella tarvitaan, Ida painottaa.

Varsinkin nettikiusaamista on vaikea havaita muiden kuin nuorten, jotka ovat itse netissä. Sekä Ida että Henni ovat tietoisia siitä, että nettikiusaamista esiintyy, vaikka eivät sitä ihan lähipiirissään olekaan havainneet.

-Nimettömänä esiintyvät kiusaajat eivät ehkä tule ajatelleeksi, kuinka pahasti sanat voivat loukata pitkäksi aikaa, tytöt pohtivat. [Tai sitten ajattelevat, koska tarkoitus on nimenomaan vahingoittaa uhria.]

Tästäkin lehtijutusta löytyy hauska piirre. Aluksi näyttää siltä, että punainen lanka on löydetty, mutta lopuksi täydellinen vihjeettömyys paljastuu. Ensin kerrotaan oikeita havaintoja kiusaamisen luonteesta (lihavoidut kohdat) ja sitten sössitään koko juttu johonkin umpityperään. Tässä jutussa kompastutaan esim. väittämällä, että omana itsenä muka pärjää.

Tukioppilastoiminta on ihan hyvä juttu, mutta kiusaamista se tuskin edes vähentää. Kiusatun poikaressukan elämä ulkoistetaan nuorelle naiiville vihervasemmistolaiselle idealistitytölle. Kiusatun pojan tilanne vain pahenee kun nuori tyttö joutuu pyytelemään kiusatun puolesta, että jos nyt vaan niinku koettaisitte kaikki olla kavereita tuon nyhverön kanssa.

Nynny Nyhverö on myös Kastun yläasteen kasvatti.

OIKEUTTA KOULUKIUSATUILLE !

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Yksi asia, mistä vielä ei ole paljon keskusteltu, on se, että kiusaavatko tukioppilaat myös muiden joukossa?

Itsellä 7. luokalla tukioppilaat jotain aluksi juttelivat, kun olin 7. luokalla. Siitä ei kuitenkaan juuri hyötyä ollut ja kaiken lisäksi tukioppilaat oli tarkoitettu meidän koulussa vain ja ainoastaan 7. luokkalaisille. 8. luokasta lukion loppuun sai olla ihan oman onnensa nojassa.

Ja vastaus kysymykseen, voivatko tukioppilaat salaa kiusata?

Ikävä kyllä, muistan lukiossa useamman tapauksen, jossa jotkut heistä haukkuivat mua jollekin 7. luokkalaisille tai harrastivat ns. vaikeasti selitettävää kiusaamista, kuten paskanpuhumista keskenään selän takana, juonittelua tai pelleilyä. Samoin 9. luokan keväällä tukioppilaat toivat 6. luokkalaiset atk-luokan tunneille ja siinä oli mukana yksi pahimmista kiusaajistani ylä-asteella ja siinä he alkoivat "loanheiton" mua kohtaan ja yrittivät saada 6.luokkalaiset nauramaan ja opettaja oli ulkona kuin lumiukko.

Eli siis tukioppilastoiminta oli koulussani ihan paskaa ja toisia syrjittiin.

No,eiköhän tämäkin myytti ole aika purkaa, että tukioppilaisiin voi kaikki turvautua tilanteessa kuin tilanteessa.

Nynny Nyhverö kirjoitti...

Myytti tukioppilastoiminnan erinomaisuudesta voidaan purkaa. Ohjeita kiusatulle -sivun ohje sanoo: Koulun mielestä sinun pitäisi vain olla hiljaa ja odottaa, että koulun henkilökunta ja muut lapset ratkaisevat ongelmat puolestasi. Älä ulkoista omaa elämääsi muille.

Anonyymi kirjoitti...

Tukioppilaat ovat useimmiten suosittuja ja pärjääviä oppilaita ja tällaisten päälle päin kunnollisten joukossa on vaivihkaa kiusaavia, jotka ovat opettajien nähden mielin kielin, mutta opettajan silmän välttäessä kohtelevat muita huonosti. Samoin salakavala ulkopuolelle jättäminen ja pahanpuhuminen eivät näy opettajille. Tukioppilastoiminta ainoastaan antaa tunteen koululle, että jotakin tehdään asialle, mutta oikeasti se ei auta mitään. Se, että tukioppilaskouluttaja vetää MLL:n valmiin koulutuksen läpi vahvistaa kenties ennestään kilttien oppilaiden asenteita, mutta epäempaattiseen, vailla omatuntoa toimivaan kiusaajaan se ei tehoa, ei myöskään tukioppilaan esimerkki. Sosiaaliset kuviot oppilaiden kesken ovat monimutkaiset ja mitkään tyhjänjauhamiset eivät auta. Tuollaiset kouluttajat voivat olla varsin tekopyhiä kukkahattutätejä, jotka eivät itse ole sisäistäneet käyttämänsä koulutusmateriaalin sisältöä. Mielestäni kotoa saatu arvostus itseä ja muita kohtaan ja vanhempien näyttämä esimerkki muiden ihmisten empaattisesta kohtelusta ovat ainoat keinot. Toiseksi, koulussa on selvästi osoitettava, ettei toisten huonoa kohtelua sallita. Terveisin peruskoulun opettaja