sunnuntai 19. huhtikuuta 2020

Korona sulki koulut – Etäopiskelu on helpotus kouluväkivallan uhreille


HS Lukijan mielipide: Paluu kouluun ei ole kaikille helpotus – voisiko etäopetus jäädä pysyväksi oikeudeksi sitä haluaville?

”Kaikilla oppilailla on oikeus saada opetusta siihen parhaiten soveltuvassa ympäristössä.

Pääkirjoituksessa (HS 18.4.) esitettiin ajatus, että koulujen tulisi avautua ensimmäisten joukossa. Perusteena oli se, että poikkeusolot eriarvoistavat lapsia ja nuoria.

Olen yllä mainitusta samaa mieltä, mutta haluaisin tuoda asiaan myös toisen näkökannan. Kouluissamme on suuri joukko oppilaita, joille koulu ei suinkaan ole turvallinen ympäristö ja joille paluu lähiopetukseen merkitsee palaamista turvallisesta opiskeluympäristöstä ympäristöön, jossa oleminen on lähinnä selviytymistä.

On paljon koulukiusattuja, introvertteja ja erilaisesta rytmistä hyötyviä oppilaita, joille tämä aika on tarjonnut tilaisuuden nähdä itsensä ja oppimismahdollisuutensa aivan uudessa valossa. Vika ei olekaan ollut heissä vaan lähikoulun oppimisympäristössä ja ehkä jopa koulujärjestelmässä ja sen tietynlaisissa vaatimuksissa.

Kaikilla oppilailla on oikeus opetukseen ja kaikilla oppilailla on oikeus saada opetusta siihen parhaiten soveltuvassa ympäristössä. Valitettavasti osalle oppilaista paras ympäristö ei ole koulun lähiopetus. Kun etäopetuksen järjestäminen onnistui kouluissa päivien varoitusajalla ja se on sujunut pääosin onnistuneesti, voisiko etäopetusta tarvitsevilla ja sitä haluavilla oppilailla olla siihen pysyvä oikeus? En ehdota, että tämä olisi osa jokaisen opettajan työtä. Koska etäopetus ei ole paikkaan sidottua, se olisi helppo keskittää kunnallisesti ellei jopa valtakunnallisesti. Hyvä malleja on Suomessakin jo olemassa.

Toisaalta epidemia on tuonut räikeästi esiin, että lapset ja nuoret ovat kodin tarjoaman tuen suhteen eriarvoisia. Mitä sellaista on tapahtunut yhteiskunnassamme ja tukiverkoissamme, että neljänneksellä lapsista ja nuorista oma koti on paikka, josta heidät on syytä pitää edes osa-aikaisesti poissa?”

Muutamaa päivää aiemmin eräs blogin lukija kommentoi koronavirusepidemian vähälle huomiolle jääneitä puolia: ”Nythän on niin, että koulut on suljettu ja laitettu oppilaat etäopetukseen. Uusi tilanne kaikille. Huomattava osa kykenee itsenäisesti käymään peruskoulun oppimäärää. Monelle koulukiusatulle tämä koronatilanne lienee ollut suuri helpotus, saa olla rauhassa. Nettikiusaamisesta en tiedä, mutta ainakin perinteinen kiusaamismeininki loistanee poissaolollaan.

Hesarissa julkaistu mielipidekirjoitus on yksi todella harvoista valtamediassa julkaistuista kirjoituksista, joissa etäopiskelua käsitellään kouluväkivallan uhrien näkökulmasta. Muuten media on keskittynyt esittelemään etäopiskelun hankaluuksia. Vain harvassa jutussa on kerrottu etäopiskelun hyvistä puolista:

IS: Tällaista on alakoulujen arki nyt – etäopetuksessa ilmennyt myös positiivisia puolia: ”Pelkäsin paniikkia”

HS: Etäkoulu pelasti koulukiusaamiselta

HS: Etäkoulussa moni oppilas kukoistaa, kun perinteisen koulunkäynnin aiheuttama kuormitus on poissa

HS: Myös adhd-opettaja nauttii etätyöstä

HS: Ysiluokkalaista Emmaa on kiusattu ensimmäiseltä luokalta asti, mutta etäkoulu toi valtavan helpotuksen – ”Olemme epäonnistuneet”, sanoo apulaispormestari

Suomessa ja muualla maailmassa on käynnissä suuren mittakaavan testi, joka asettaa kyseenalaiseksi monia vanhoja käytäntöjä ja uskomuksia opiskelusta. Koko peruskoululaitos näyttäytyy uudessa valossa. Nyt on mahdollisuus muutokseen, mutta media ja ammattilaiset hukuttavat sen uhkakuvien maalailun alle. Median tehtävänä on myydä. Mitä raflaavampi juttu on, sitä enemmän sillä tehdään rahaa. Media suoltaa jatkuvasti juttuja, joissa ammattilaiset ilmaisevat huolensa etäopetuksen aiheuttamista ongelmista. Jutuissa maalataan kuvaa onnettomista, alkoholisoituneista, väkivaltaisista ja täysin ammattilaisten avun varassa elävistä perheistä, joissa opiskelu on kokonaan pysähtynyt ja lapset eivät saa edes ruokaa, jollei joku sitä heille toimita.

Mediassa tuotettu yksipuolinen kuva perheistä ei ole ainoastaan median syytä. Ammattilaiset haluavat näyttää osaamisensa ja tarpeellisuutensa. Uhkakuvien maalailu palvelee näitä tarkoituksia. Ammattilaiset eivät halua kenenkään huomaavan, että heidän roolinsa voidaan kutistaa minimiin ja sillä voisi olla yhteiskunnan ja yksilöiden kannalta myönteisiä vaikutuksia. Nähtäväksi jää, että tapahtuuko muutosta vai palataanko vanhaan. Todennäköisesti kriisin päätyttyä etäopiskelun myönteisistä kokemuksista tullaan vaikenemaan ja ääneen pääsevät ammattilaiset, jotka toitottavat uhkakuvien toteutuneen ja vaativat sekä vanhojen käytäntöjen jatkamista että lisää rahaa ja suojatyöpaikkoja omalle alalleen.

(Muokattu 21.4.2020: Linkkejä lisätty.)

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Muistan ku olin luokan 11 pojasta alisteisessa asumassa 9-luokalla, 2 poikaa oli luonani (en halunnut olla yksin joten päästin sisään, vaikka he haukuivat minua ja kiusasivat) äitini tuli kotiin 9/11 oli tapahtunut. Olib 2h:n ajan äitini suojeluksessa, toisin ku kouluaikana ja iltapäivänä ja minua ei haukuttu.

Anonyymi kirjoitti...

Olin alistettu 9-luokalla ja 2 luokkani poikaa tuli luokseni pelaamaan uudella tietokoneellani. Äitini tuli kotiin aikaisin 9/11 oli tapahtunut. Sain olla 2 h äitini suojeluksessa. Toisin kuin koulupäivän aikana ja iltapäivisin.

Nynny Nyhverö kirjoitti...

9/11. Muistan sen päivän kuin eilisen. Olin koko päivän kotona ja katsoin telkusta kun tornit sortuivat. Siitä on kohta kaksi vuosikymmentä. Kyllä aika on kulunut nopeasti. Siinä ajassa olisi ehtinyt käydä peruskoulun kahteen kertaan. Peruskoulua käydessä yksi lukuvuosikin tuntui kestävän ikuisesti.

Anonyymi kirjoitti...

Olisi hyvä jos sinulla olisi mainoskyltti, jota klikkaamalla voisin tukea teksisi luontia. Myös samanlainen ansaintalogiikka kuin "torilla tavataan youtube-videiossa, olisi hyvä"

Nynny Nyhverö kirjoitti...

Blogiin saisi mainoskylttejä, mutta niillä tienatakseen pitäisi lukijoita olla paljon enemmän, niinkuin suosituilla lifestyleblogeilla. Myös blogin aihepiirit sopivat huonosti yhteen kaupallisuuden kanssa.

Tukea kyllä tarvitsisin tiedon levittämiseen. Blogi on melko tuntematon, mutta olen kuullut ihmisistä, joille blogista on ollut hyötyä tavalla tai toisella. Jos jotkut blogin teksteistä tuntuvat jakamisen arvoisilta, voisi niitä jakaa nettifoorumeilla, Facebookissa ja muualla sosiaalisessa mediassa, jotta tieto leviäisi ja apua tarvitsevat ihmiset saisivat myös tällaisen epävirallisen tahon keräämää ja tuottamaa tietoa kouluväkivallasta. Varsinkin ohjesivulle kaipaisin lisää huomiota. Ohjesivu on hyvin esillä Koulukiusaaminen.fi -sivustolla, vaikka itse sivustoa ei näy Googlen hakutulosten (hakusana ”koulukiusaaminen”) ensimmäisellä sivulla, vaan vasta toisella, johon harva eksyy. Se on harmi, sillä Koulukiusaaminen.fi on helposti lähestyttävä ”neutraali” sivusto, toisin kuin tämä blogini.

Olisin todella kiitollinen, jos te hyvät lukijat jakaisitte somessa varsinkin tuota ohjesivua: Koulukiusaaminen.fi – Ohjeita koulukiusatuille

Anonyymi kirjoitti...

Lähetin juuri IS:lle vinkin tästä blogista. Mielestäni blogissa paljon hyvää asiaa ja kaiken kohinan keskellä olisi tärkeää saada enemmän esiin kiusattujen ääntä sekä tuoda ememmän esiin mm. etäopiskelun hyötyjä! Toivottavasti ottavat vinkin vastaan ja julkaisevat jotain. :)

Nynny Nyhverö kirjoitti...

Kiitos että vinkkasit! Kouluväkivalta on taas näkyvästi esillä Vantaan Kytöpuiston koulun tapahtumien johdosta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645027.html