maanantai 17. helmikuuta 2014

Mikä ihmeen Nyt riittää! -kampanja ?


Niin. Mikä ihmeen Nyt riittää! -kampanja ? Kampanjasta löytyy kovin niukasti tietoa: muutama juttu netissä ja lehdissä, sisäministeri Päivi Räsäsen puhe ja yksi YouTube-video.

Ministeri Räsäsen puhe sisältää ihan kelvollista asiaa:

Kiusatuksi tuleminen ei kasvata ketään. Sen sijaan se lisää epäoikeudenmukaisuuden, ulkopuolisuuden ja arvottomuuden tunnetta. Luottamus ympäristöön ja muihin ihmisiin vähenee, ja turvattomuuden tunne lisääntyy. Kiusaaminen voi olla henkistä tai fyysistä tai näitä kumpaakin yhtä aikaa. Kiusaaminen on aina nöyryyttämistä ja sen keskeinen viesti on, että kiusatulla ei ole mitään arvoa.

Turun Sanomissa ja Aamulehdessä oli isompaa juttua kampanjasta.

Miten tämän sanoisi nätisti... Kampanja kuuluu sarjaan ”hyväntahtoista hölmöilyä.” Uutta on vain kritiikki aikuisnäkökulmaa kohtaan. Muuten kampanjassa toistuvat samat vanhat kliseet, joita olen kuunnellut viimeiset kolme vuosikymmentä. Näkemys puuttuu mutta annettakoon se anteeksi. Kampanjan tekijät ovat vielä niin nuoria ja kokemattomia.

Muutama (asiayhteydestään irrotettu) kohta Aamulehden jutusta:

– Annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Koulukiusaaminen on kuin raiskaajan kyrpä pikkutytön pillussa. Raiskaaja nauttii ja tyttöön sattuu ihan helvetisti. Mutta kuule pikkutyttö, älä välitä siitä. Anna kyrvän mennä sisään ja ulos.

Väkivallan hyväksyminen osaksi elämää on pahimpia virheitä mitä voi elämässään tehdä. Vaikka kuinka uskottelee itselleen ettei haukku haavaa tee, tekee haukku haavan kuitenkin. Mielenterveys pettää ennemmin tai myöhemmin jos päästää väkivaltaa toisesta korvasta sisään. Toisesta korvasta ulos valuva myrkky ehtii tehdä pysyvää vahinkoa matkallaan korvien välissä. Sitäpaitsi, kumpi on kampanjan nimi, ”Nyt riittää!” vai ”Älä välitä!” ?

Nousiaisen ja Hotin mielestä on tärkeää saada kiusaajat ymmärtämään tekojensa seuraukset.

Mikäli käsitin oikein, tässä toivotaan, että väkivallan tekijät ymmärtävät kuinka pahasti uhri vahingoittuu väkivallan seurauksena, ja sitä kautta tajuavat lopettaa. Ainoa seuraus, minkä väkivaltarikollinen ymmärtää, on häntä itseään odottava rangaistus. Mikäli joku ei tätä tosiasiaa tajua, kehottaisin käymään Norjassa. Siellä istuu vankilassa väärinymmärretty kiusaajaressukka Anders Behring Breivik. Koetappa jos hän ymmärtäisi kuinka ihanaa islam on. Voit lempeällä puheellasi saada hänet ymmärtämään kuinka uhreihin sattui ja saada hänet katumaan tekojaan. Älä pety, kun saat vastaukseksi niin paljon äärioikeistolaista propagandaa kuin jaksat nöyrästi kuunnella.

Kampanjan ehdottamat toimenpiteet eivät toimi, ensimmäistä lukuunottamatta:

– Moni kiusaamisen vastainen kampanja on ollut liian aikuisvetoinen. Nuorten näkökulman pitää päästä paremmin esiin.

Tästä olen samaa mieltä. Aikuiset eivät yksinkertaisesti tajua mitään nuorten maailmasta. Valitettavasti myös nuorilta useimmiten puuttuu kokonaisvaltainen näkemys, miten väkivaltaa vastaan pitäisi taistella. Valitettava tosiasia on, ettei nuorilla useimmiten ole itsenäisesti muodostettuja mielipiteitä, vaan mielipiteet on omaksuttu aikuisilta ja mielipidejohtajilta.

– Nuorille pitää antaa tietoa eri kulttuureista, jotta ennakkoluulot vähenevät.

Miten multikulti tähän aiheeseen liittyy ?

– Jälki-istunnon antaminen ei poista kiusaamisongelmaa, jos kiusattu ja kiusaaja eivät kohtaa samassa pöydässä.

Koulun antamat rangaistukset eivät tehoa. Väkivaltarikollisten rankaisemiseen tarvitaan kovemmat otteet. Mutta miksi rikoksen tekijä ja rikoksen uhri pitää istuttaa saman pöydän ääreen ? Tekemään sovinto ? Miksei samantien lopeteta raiskausten poliisitutkintaa ja oikeuskäsittelyä, ja laiteta raiskaajia ja raiskattuja saman pöydän ääreen sopimaan riitansa ?

– Kuraattoripalveluiden laatu pitää taata. Tilanne ei ehkä ratkea ilman ulkopuolista auttajaa.

Tilanne ei todellakaan ratkea ilman ulkopuolista väliintuloa. Mutta mitä joku psykopälpättävä kuraattori asialle voi ?

– Opettajat voisivat keskustella keskenään, mitä kiusaaminen on ja miten siihen pitää puuttua.

Mistä opettajat keskustelisivat keskenään ? Jauhaisivat samoja kolmen vuosikymmenen hölmöyksiä ? Tulisivatko opettajat yhtään viisaammiksi keskustelujen ansiosta ?

– Koulussa voisi olla yksi oppitunti viikossa, jossa käsitellään kiusaamista ja ihmisten kokemuksia.

Lähes kaikissa peruskouluissa on KiVa Koulun oppitunteja, joissa kyseisiä asioita jo käsitellään. KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty toimenpideohjelma, joka osoittautui lähes täydelliseksi flopiksi.

Ei hemmetti, tulipa taas tyly kirjoitus.

Minua harmittaa kampanjaan osallistuneiden nuorten puolesta. Julkisuuteen astuminen ja rankoista kokemuksista kertominen omalla nimellä ja omalla naamalla osoittaa poikkeuksellista rohkeutta. Ja sitten kovan työn tuloksena on vain puolivillaista hölmöilyä. Tilanne ei ole silti menetetty. Koossa on hyvä porukka, yhteydet mediaan ja päättäjiin on avattu, eikä rohkeutta puutu. Olisi sääli heittää niitä hukkaan.

Kampanjan saisi toimimaan sisältöä viilaamalla.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Padasjoella on eräs KiVa - koulu, jossa opettajat ovat sotkeutuneet metodiviidakkoon ja joutuneet tukkanuottasille.
Toinen osapuoli ei älynnyt lopettaa ajoissa, vaan on viemässä oikeutustaan kiusaamiseen valtakunnansyyttäjälle saakka.
Mitähän siitäkin tulee?

Anonyymi kirjoitti...

Puhut asiaa! Vihdoinkin joku puhuu siitä mikä floppi KiVa koulu ohjelma on. Olen myös koulukiusattu fyysisesti sekä henkisesti. KiVa koulu ohjelma sellaisenaan vie minnekkään eikä samat vanhat kliseet uppoa kiusaajien kalloihin. Mielestäni kannattaisi käyttää KiVa kouluun menevät rahat jonnekkin muualle.

Nynny Nyhverö kirjoitti...

Lisää aiheesta tuolla: Väitöstutkimus paljasti: KiVa Koulu ei toimi !