sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Opettaja kiusaa, osa 2


Blogin lukija, kolmekymppinen mies, jatkaa opettajamyytin murtamista:

Koulun epämiellyttävät opettajat ja muu henkilökunta, osa 2 – Yläaste

7-luokan 98-99 luokanvalvoja Herra P oli täysin aseeton luokan häiriköinnin ja kiusaamisen suhteen. Herra P yritti lässyttää ensin alkuun kiusaajille, täysin tuloksetta. Lopulta hän antoi täysin periksi kiusaamisen suhteen, kun mun luokan poikaporukka uhkasi hakata mut. Herra P möläytti: "kuule, ku mä en voi sille mitään, jos ne hakkaa sut".

Samoin mun luokan pahin häirikkötyttö V lähetti matikan tunnilla outoja kirjeitä ja sanoi, että hän käskee hänen isoveljensä hakkaamaan mut, jos mä en vastaa sen kirjeisiin. Samoin kusipääksi nimittely oli jatkuvaa. Ja jossain vaiheessa hän uhkasi polttaa mut roviolla.

8 ja 9 lk ärsyttävin opettaja oli Rouva S. Hänelle akateeminen pärjääminen koulussa oli kaikista tärkeintä.

Ja tunneilla kiusaaminen oli varsin yleistä 9. luokan ruotsin valinnaisryhmässä.

Tuolloin oli ruotsia aina kerran viikossa 2 tuntia perjantaiaamupäivisin. Ekasta kerrasta lähtien jouduin istumaan ihan pulpetti kylki kyljessä porukan pahimman kiusaajan J:n kanssa. J vittuili aina välillä koko vuoden ajan ja muut oppilaat nauroi. Rouva S ei puuttunut kiusaamiseen missään vaiheessa.

Pahin kiusaamistilanne oli viimeisillä tunneilla ennen joulua. Silloin oli ryhmätehtävä J:n kanssa ja tehtävässä heitettiin noppaakin.

Aina, kun oli mun vuoro, niin J alkoi hokea erään 80-luvun Irwin Goodmanin biisistä tuttua hokemaa "sepalus auki" jota jatkui todella monta kierrosta, ennenkun mä hermostuin ja heitin lujaa nopan pulpetille. Opettaja tuli mulle vittuilemaan siitä, että mä riehun tunnilla ja J:n käytökseen Rouva S ei puuttunut ollenkaan. J tottakai alkoi jeesustella ja kehui itseensä, että kuinka hän on yrittänyt koko ajan toppuutella mun riehumista. Tämän jälkeen J alkoi hokea "älä riehu" ja muut oppilaat nauroi.

Talonmies Herra J tuli kerran 9. luokalla kyseleen multa koulun jälkeen, että "kiusaako noi pojat sua". Mä sanoin, että kyllä, niin Herra J lähti naurahtaen pois tilanteesta.

Eräät koulubussikuskit myös oli erikoisia, kun olin lukiossa. Muutamat iäkkäämmät mieskuskit sanoivat aina aamuisin muutamalle yläasteikäiselle tytölle, kun he jäivät pois koulun pihassa, että "muistakaa sitten oikein kovasti kiusata opettajia".

Myös koulubussissa kiusaaminen ja häiriköinti oli erittäin yleistä ja kuskit puuttui kiusaamiseen VAIN ja AINOASTAAN siinä tilanteessa, jos kiusaaminen kohdistui itse kuskeihin tai bussia sotkettiin.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tuttua juttua. t:SYRJÄYTETTY.